تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

چرا شطرنج آنلاین؟

شطرنج یکی از قدیمی ترین بازی ‌های تاریخ است و به عبارتی می توان گفت یک ورزش ذهنی نیز محسوب می‌شود. البته این بازی دونفره است اما می‌توان بازی آن را بر روی کامپیوتر یا تلفن همراهمان نصب کرد تا هر زمان که اراده کنیم مغزمان با کامپیوتر زور آزمایی کند، اما اگر حوصله پیدا کردن، دانلود و نصب بازی را ندارید ما برای شما بازی شطرنج آنلاین فرازگر را برای شما فراهم کردیم تا به راحتی بازی کنید.

بازی شطرنج آنلاین

معرفی مهره های شطرنج

  • پیاده (سرباز)
  • اسب؛ مدرنN – کلاسیک C (ایتالیایی)
  • فیل؛ مدرن B – کلاسیک F (ایتالیایی)
  • رخ (قلعه)؛ مدرن R – کلاسیک T (ایتالیایی)
  • وزیر(فرزین)؛ مدرن Q – کلاسیک D (ایتالیایی)
  • شاه؛ مدرن K – کلاسیک R (ایتالیایی)

قواعد بازی شطرنج چیست؟

بازی دو نفره‌ای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و ۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام می‌شود.

حرکت سرباز در شطرنج

سرباز یا پیاده به جز حرکت اول که می‌تواند ۲ خانه مستقیم به جلو برود، بقیهٔ حرکت ها را باید خانه به خانه انجام دهد. وقتی پیاده‌ای به دورترین عرض نسبت به موقعیت اولیه‌اش برسد می‌توان آن را با یکی از مهره های از دست رفته به انتخاب خود تعویض کرد. سرباز تنها می‌تواند مهره هایی که در ستون مجاور است با حرکت مورب بگیرد و حرکت رو به جلو برای زدن مهره حریف ندارد و در آخر تنها در حرکت اول است که می‌تواند دو خانه رو به جلو حرکت کند و در ادامه حرکت آن خانه به خانه است.

حرکت اسب در بازی شطرنج

اسب می‌تواند به شکل اِل انگلیسی حرکت کند. مهزه اسب ابتدا دو خانه پشت سر هم و صاف در ستونها یا عرضها حرکت کرده و سپس یک خانه می‌پیچد.

حرکت فیل در بازی شطرنج

فیل می‌تواند در قطری که خودش در آن قرار گرفته به هر خانه‌ای حرکت کند. همانند اسب، هر طرف سیاه یا سفید ۲ فیل دارند که با توجه به چیدمان آنها در صفحه، یکی از آنها در خانهٔ سفید و دیگری در سیاه جای می‌گیرد.

حرکت رخ (قلعه) در بازی شطرنج

رخ مهره‌ای قوی در شطرنج محسوب می‌شود که حضور آن به ویژه در انتهای بازی راهگشا است. رخ در شطرنج به صورت عمودی و افقی حرکت می‌کند و می‌تواند در صورت نبودن مانع یا اشغال خانه مقصد، یک ستون یا یک ردیف کامل را هم طی کند. رخ و وزیر به سوارهای سنگین معروف هستند. ارزش نسبی رخ برابر با ۵ پیاده می‌باشد که پس از وزیر با ارزش‌ترین مهره از لحاظ ارزش مهره است.

حرکت وزیر در شطرنج

وزیر در شطرنج قوی ترین مهره بازی است که می‌تواند به طور نامحدود به طور افقی، عمودی و قطری حرکت کند. هر یک از بازیکنان یک وزیر دارد و جای آن در صفحهٔ بازی در کنار شاه است.

حرکت شاه در شطرنج

حیاتی‌ترین مهرهٔ بازی است که در واقع حضور تمام مهره‌های شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا تخریب مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط می‌تواند به تمامی اطراف و خانه‌های مجاور خود برود. دو شاه نمی‌توانند در خانه های مجاور باشند یعنی بین ۲ شاه همیشه باید لااقل یک خانه فاصله باشد.

در صورتی که شاه کیش شود (مورد تهدید قرار گیرد) یکی از حرکات زیر الزامی است:

  • حرکت دادن شاه
  • گرفتن مهره تهدید کننده
  • گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهره تهدید کننده شاه.
4/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *