تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

محاسبه حجم مخزن

حجم

محاسبه حجم مخزن

 

حجم یک جسم مقدار فضایی است که آن جسم اشغال می کند. تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند دارای حجم می‌باشند، ولی همه‌ آنها شکل هندسی ندارند. حجم‌ها را می‌توان به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم کرد. حجم‌های هندسی  شکل‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارند ولی حجم‌های غیر هندسی دارای شکل هندسی و تعریف شده‌ای نیستند مانند کوله پشتی، مقداری هیزم، کاغذ مچاله شده و …

حجم‌های هندسی را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد : 1) حجم‌های منشوری 2) حجم‌های هرمی 3) حجم‌های کروی

حجم‌های هرمی

هرم در لغت به معنی سخت پیر گردیدن و کلان سال شدن است. فقط از یک قاعده تشکیل شده‌اند که به شکل یک چند ضلعی است. راس‌های قاعده به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به راس هرم وصل ‌می‌شوند. وجه‌های حجم‌های هرمی به شکل مثلث هستند.

حجم‌های منشوری

دو قاعده‌ی موازی دارند که از دو چند ضلعی مساوی تشکیل شده‌اند و به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به هم متصل شده‌اند. تمام وجه های جانبی آن مستطیل است و همیشه دو قاعده موازی دارد. به محل عبور برخورد هردو سطح از یک حجم منشوری (یال) گفته می‌شود.

حجم‌های کروی

بر اثر دوران (چرخش) یک دایره یا یک نیم‌دایره حول قطر، حجم‌های کروی پدید می‌آیند.

مخازن

در فرآیندهای شیمیایی نیاز به حمل و نقل و نگهداری مواد است که برای این کار از مخازن استفاده می‌شود. این مخازن بسته به نوع ماده وخواص فیزیکی و شیمیایی آن گوناگون هستند. مخازن به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

مخازن ذخیره

دراین نوع مخازن، فشار سیال در محدوده فشار اتمسفر بوده و از آنها برای نگهدارd مواد استفاده می‌شود. این نوع مخازن در انواع زیر موجود می‌باشند :

  • مخازن ذخیره سرباز : این مخازن برای ذخیره سیالاتی بکار می‌روند که نگهداری آنها به‌صورت سرباز امکان‌پذیر باشد.
  • مخازن ذخیره بسته : سیالات آتش گیر، گازها، مواد شیمیایی خطرناک و سیالاتی که گازهای سمی از آنها منتشر می‌شود در مخازن بسته نگهداری می‌شوند.

مخازن تحت فشار

یک مخزن تحت فشار اغلب حاوی سیال، بخار یا گازی در فشاری بالاتر از فشار اتمسفر است. مخازن تحت فشار می‌توانند حاوی گستره وسیعی از مواد باشند که در صنایع مختلف مثل صنایع شیمیایی، داروسازی، غذایی، نفت وگاز و پلاستیک به‌کارمی روند. این مخازن اغلب به‌صورت ظروف استوانه‌ای، با دو سرعدسی ساخته می‌شوند. عدسی‌ها به شکلهای مختلفی مثل نیم کروی، بیضوی و مخروطی وجود دارند. در بعضی موارد هم عدسی‌های تخت بکار می‌روند.

ابزار آنلاین محاسبه حجم مخزن

ابزار آنلاین محاسبه حجم مخزن بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاسبه حجم مخزن را با توجه به داده‌های شما محاسبه می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل و مغایرت با استانداردهای علمی لطفا در همین صفحه نظر خود را بیان کنید تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

4.2/5 - (17 امتیاز)
5 thoughts on “محاسبه حجم مخزن”
  1. روز بخیر لطفا بفرمایید اعدادی که در فیلد محاسبه آنلاین حجم مخزن باید قرار گیرد بر مبنای سانتیمتر است؟ برای نمونه عدد ارتفاع که شما در فیلد قرار داده آید ۵/. منظور ۵۰ سانتیمتر است؟سپاس از شما

    1. سلام
      اگر شما بر اساس متر وارد کنید حجم بر اساس متر مکعب و در صورتی که بر اساس سانتی متر وارد کنید حجم بر اساس سانتی متر مکعب می باشد.
      پیروز باشید

      1. با سلام
        ولی فکر کنم اگه بر حسب سانتیمتر بزنید حجم خروجی بر حسب لیتر حساب میشه.ممنون از سایت خوبتون بسیار عالی و کاربردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *