اعداد کسری در اکسل – تبدیل و عملیات بر روی آن همراه با مثال

اعداد کسری در اکسل – تبدیل و عملیات بر روی آن

حتمآ تا به حال پیش آمده که بخواهید نتایج ارقام حاصله را در اکسل به صورت عدد کسری نمایش دهید. در حالت عادی اگر عدد کسری را اینطور وارد کنید (۲/۳)، اکسل یا آن را به تاریخ تبدیل می کند یا به صورت متن عادی با آن برخورد می کند. در هر دو حالت مقدار واقعی کسر را نداریم و نمی توانیم در محاسبات از آن استفاده کنیم. در این مطلب قصد داریم ابتدا با فرمت اعداد کسری در اکسل آشنا شویم و بعد یک راه ساده برای ورود داده های کسری را یاد بگیریم.

 

روش اول برای وارد کردن اعداد کسری در اکسل

برای وارد کردن یک عدد کسری در یک سلول ابتدا باید فرمت آن سلول را به اعداد کسری تغییر دهیم:

  1. روی سلول مورد نظر راست کلیک کرده و Format Cells را انتخاب کنید. (Ctrl+1  )
  2. از لیست Category: گزینه Fraction  را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Type می تواند حالت های مختلف عدد کسری و نحوه نمایش آنرا در کادر Sample مشاهده کنید.

با زدن OK فرمت سلول انتخابی بصورت عدد کسری در آمده و براحتی می توانید عدد کسری را تایپ کنید. با انتخاب سلول حاوی عدد کسری در نوار فرمول مقدار اعشاری آن نمایش داده می شود.

 

فرمت اعداد کسری در اکسل

 

جدول زیر انواع مختلف اعداد کسری و نحوه نمایش آنها در فرمت های مختلف را نشان می دهد. سه ردیف اول به ترتیب اعداد را به نزدیکترین اعداد یک، دو و سه رقمی گرد می کند و بقیه موارد کسر را با مخرج های نمونه نمایش می دهد.

 

روش دوم برای وارد کردن اعداد کسری

برای وارد کردن یک عدد مخلوط در یک سلول، یک فاصله بین عدد صحیح و بخش کسری آن قرار دهید. (۷/۹ ۱) و اگر کسر کوچکتر از واحد بود ابتدا عدد صفر بعد فاصله و کسر را وارد کنید(۷/۹ ۰). در غیر اینصورت اکسل عدد را بصورت تاریخ در نظر می گیرد. با مشاهده فرمت این سلول متوجه می شویم که بصورت اتوماتیک حالت Fraction فعال شده است.

شکل اول زمان ورود عدد و شکل دوم زمان ثبت عدد در سلول را نشان می دهد.

وارد کردن عدد کسری در اکسل
وارد کردن عدد کسری در اکسل

 

 

تغییر فرمت با کد نویسی در VBA

در صورتی که با برنامه نویسی در اکسل آشنا هستید و می خواهید فرمت سلول ها را با کد نویسی به اعداد کسری تبدیل کنید می توانید از دستور زیر در کدهای خود برای تغییر فرمت به اعداد کسری استفاده کنید:

 Range("A1:A4").NumberFormat = "# ?/?"
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *