جمع ساعت در اکسل و ضرب آن در عدد

جمع ساعت در اکسل و ضرب آن در عدد

تاریخ و زمان از مباحثی در اکسل است که نکات خاص خودش را دارد. در این مطلب ما می خواهیم به بحث جمع ساعت در اکسل و ضرب آن در عدد بپردازیم. سناریو ای را در نظر بگیرید که بگیرید که قرار است جمع اضافه کاری های یک کارمند را در طول هفته جمع کرده و به ازای هر ساعت مبلغ را به ایشان پرداخت کنیم.

 

محاسبه زمان در اکسل

محاسبه زمان در اکسل
تصویر 1
جمع ساعت در اکسل 2
تصویر 2

همانطور که در تصویر 1 مشاهده می کنید ساعت کارکرد کارمند مورد نظر را در طول هفته ثبت کردیم. برای آنکه بتوانیم ساعت را در سلول های اکسل تایپ کنیم ابتدا باید فرمت سلول ها را به نوع Time تغییر دهیم. کاری که ما در تصویر شماره 2 انجام دادیم.

اما برای آنکه با نحوه کارکرد زمان در اکسل آشنا شوید ما از ستون دوم یک کپی گرفته و در ستون سوم با فرمت عدد Number درج کردیم (Past)

 

چه اتفاقی افتاد؟

برای اکسل 24 ساعت کامل بازه ای به اندازه عدد 0 تا 1 است.

  • یعنی از ساعت 00:00 نیمه شب معادل 0
  • و ساعت 24:00 معادل 1 است.

در واقع محاسبلت ساعت در اکسل، نسبت به روز سنجیده می‌شود. پس اگز محاسبات ما بر اساس ساعت باشد مثلا اگر بخواهیم ساعت اضافه کاری را در مبلغ هر ساعت ضرب کنیم، باید بدانیم که اکسل جمع ساعت را به روز تبدیل می کند و سپس در مبلغ هر ساعت ضرب می کند. در ادامه پیشتر متوجه خواهید شد.

 

فرمول جمع ساعت در اکسل

جمع ساعت در اکسل
تصویر 3

همانطور که در تصویر شماره 3 مشاهده می کنید جمع ساعات کاری از عدد 24 که یک شبانه روز است بیشتر شده است. ما از قبل می دانیم که برای جمع باید از تابع Sum استفاده کنیم و همین کار را هم برای ستون سوم انجام دادیم اما اگر بخواهیم همین کار را هم برای ساعت انجام دهیم انگاه کمی متفاوت است و باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

=TEXT(SUM(B2:B8);"[hh]:mm")

به همین سادگی مجموع ساعات را بدست آوردیم.

 

ضرب ساعت در عدد در اکسل

کافی است عدد 29 که جمع ساعت است را در عدد مثلا 100 ضرب کنید تا حاصل بدست بیاید:

=B10*100    //123.125

 

مشاهده می کنید که پاسخ غلط است اما چرا؟

اکسل مجموع ساعت را به روز تبدیل کرده (یعنی 29:33 رو تقسیم بر 24ساعت کرده که در واقع پاسخ ستون کناری است 1.23) و حاصل را در 100 ضرب میکند. پس اگر بخواهیم خود ساعت در 100 ضرب بشود،

باید حاصل را در 24 ضرب کنیم.

=B10*100*24  //2955

 

مقاله پیشنهادی :

پرینت بخشی از اکسل

 

3.5/5 - (12 امتیاز)
One thought on “جمع ساعت در اکسل و ضرب آن در عدد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *