محاسبه حجم استوانه بیضی شکل

تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

تبدیل واحد حجم آنلاین

مفاهیم پایه

تبدیل واحد حجم آنلاین

 

می دانیم که برای اندازه‌گیری مقداری از هر چیز، نیاز به واحد داریم. برای مثال برای اندازه‌گیری قد یک انسان از واحد متر یا سانتی‌متر و برای اندازه‌گیری سنگینی یک جسم، از واحد گرم یا کیلوگرم استفاده می‌کنیم.

کمیت (Quantity)

آن دسته از ویژگی‌های هر پدیده فیزیکی که قابل اندازه‌گیری بوده و مقدار آن با عدد بیان می‌شود. مثال: طول، زمان، وزن، مساحت، حجم و … . کمیت‌هایی که در رشته ساختمان بیشتر با آن سر و کار داریم عبارتند از: طول – سطح – حجم – زاویه – زمان – جرم و وزن.

یکا یا واحد اندازه‌گیری

برای اندازه‌‎گیری یک کمیت بایستی آن را با مقدار ثابتی از آن کمیت مقایسه کرد، که به آن مقدار ثابت از کمیت، یکا یا واحد آن می‌گویند. مثال : یکا یا واحد کمیت زمان، «ثانیه» است.«60 ثانیه» زمانی معادل 60 برابر یک ثانیه است.

اندازه‌گیری یک کمیت

اندازه‌گیری یک کمیت، مقایسه مقدار آن با یکای آن کمیت است. اندازه یک کمیت شامل دو قسمت است. قسمت اول عددی است که نشان دهنده بزرگی کمیت است و قسمت دوم نشان دهنده یکای کمیت می‌باشد.

سامانه بین المللی یکاها (International System of Units)

از معروفترین سامانه‌های واحدهای اندازه‌گیری در دنیا می‌توان از سامانه (SI) نام برد. در این کتاب سامانه SI در کاربرد انواع کمیت‌ها، حاکم خواهد بود.

حجم

حجم یک جسم مقدار فضایی است که آن جسم اشغال می کند. تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند دارای حجم می‌باشند، ولی همه‌ آنها شکل هندسی ندارند. حجم‌ها را می‌توان به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم کرد. حجم‌های هندسی  شکل‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارند ولی حجم‌های غیر هندسی دارای شکل هندسی و تعریف شده‌ای نیستند مانند کوله پشتی، مقداری هیزم، کاغذ مچاله شده و …

حجم‌های هندسی را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد : 1) حجم‌های منشوری 2) حجم‌های هرمی 3) حجم‌های کروی

حجم‌های هرمی

هرم در لغت به معنی سخت پیر گردیدن و کلان سال شدن است. فقط از یک قاعده تشکیل شده‌اند که به شکل یک چند ضلعی است. راس‌های قاعده به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به راس هرم وصل ‌می‌شوند. وجه‌های حجم‌های هرمی به شکل مثلث هستند.

حجم‌های منشوری

دو قاعده‌ی موازی دارند که از دو چند ضلعی مساوی تشکیل شده‌اند و به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به هم متصل شده‌اند. تمام وجه های جانبی آن مستطیل است و همیشه دو قاعده موازی دارد. به محل عبور برخورد هردو سطح از یک حجم منشوری (یال) گفته می‌شود.

حجم‌های کروی

بر اثر دوران (چرخش) یک دایره یا یک نیم‌دایره حول قطر، حجم‌های کروی پدید می‌آیند.

ابزار تبدیل واحد حجم آنلاین

ابزار آنلاین بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقدار حجم مورد نظر شما به واحدهای مختلف تبدیل می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل و مغایرت با استانداردهای علمی لطفا در همین صفحه نظر خود را بیان کنید تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *