محاسبه حجم کره و قسمتی از آن

تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

ابزار محاسبه حجم کره و قسمتی از آن یک برنامه محاسباتی جالب است که شما می‌توانید با انتخاب برشی از یک کره به محاسبه حجم آن بپردازید. کافیست مشخصات خواسته شده را وارد کنید تا نتیجه برای شما حاصل شود.

 

محاسبه حجم کره و قسمتی از آن

 

حجم یک جسم مقدار فضایی است که آن جسم اشغال می کند. تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند دارای حجم می‌باشند، ولی همه‌ آنها شکل هندسی ندارند. حجم‌ها را می‌توان به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم کرد. حجم‌های هندسی  شکل‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارند ولی حجم‌های غیر هندسی دارای شکل هندسی و تعریف شده‌ای نیستند مانند کوله پشتی، مقداری هیزم، کاغذ مچاله شده و …

حجم‌های هندسی را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد : 1) حجم‌های منشوری 2) حجم‌های هرمی 3) حجم‌های کروی

حجم‌های هرمی

هرم در لغت به معنی سخت پیر گردیدن و کلان سال شدن است. فقط از یک قاعده تشکیل شده‌اند که به شکل یک چند ضلعی است. راس‌های قاعده به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به راس هرم وصل ‌می‌شوند. وجه‌های حجم‌های هرمی به شکل مثلث هستند.

حجم‌های منشوری

دو قاعده‌ی موازی دارند که از دو چند ضلعی مساوی تشکیل شده‌اند و به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به هم متصل شده‌اند. تمام وجه های جانبی آن مستطیل است و همیشه دو قاعده موازی دارد. به محل عبور برخورد هردو سطح از یک حجم منشوری (یال) گفته می‌شود.

حجم‌های کروی

بر اثر دوران (چرخش) یک دایره یا یک نیم‌دایره حول قطر، حجم‌های کروی پدید می‌آیند.

کره

کُره (Sphere) یک جسم هندسی کاملاً گرد در فضای سه بعدی است. برای نمونه توپ یک کره است. کره مانند دایره که در دو بعد است، در فضای سه بعدی یک کاملاً متقارن در گرداگرد یک نقطه ‌است. تمام نقاطی که بر سطح کره جای دارند در فاصلهٔ یکسان از مرکز کره قرار دارند. فاصلهٔ این نقطه‌ها از مرکز کره، شعاع کره نام دارد و با حرف r نمایش داده می‌شود. بلندترین فاصله از دو سوی کره (که از درون کره عبور کند) قطر کره نام دارد. قطر کره از مرکز آن نیز می‌گذرد و در نه نتیجه اندازهٔ آن دو برابر شعاع است.

ابزار آنلاین محاسبه حجم کره و قسمتی از آن

ابزار آنلاین محاسبه حجم کره و قسمتی از آن بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حجم کره و قسمتی از آن را با توجه به داده‌های شما محاسبه می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل و مغایرت با استانداردهای علمی لطفا در همین صفحه نظر خود را بیان کنید تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *