محاسبه سود بانکی آنلاین

تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

محاسبه سود بانکی آنلاین

مقدمه

سود بانکی

یکی از فعالیت‌های اصلی بانک‌ها از بدو شکل‌گیری آنها سودا‌گری می‌باشد. یعنی از جهتی منابعی را تحت عنوان سپرده از مردم جمع آوری سپس و همین منابع را در قالب تسهیلات، اعطای وام، سرمایه گذاری، و یا …. به افراد جامعه تخصیص می‌دهند. طبیعتاً بانک‌ها این فعالیت را با داشتن هدفی انجام می‌دهند. بدون شک انجام هر فعالیتی مستلزم داشتن هدفی است و تلاش برای رسیدن به آن هدف، شروع هر فعلایتی بدون داشتن هدف کاری عبث و بیهوده است.

  • هدف یک موسسه خیریه زدودن فقر از جامعه و کمک به مستمندان است.
  • هدف یک موسسه غیر انتفاعی آموزشی ارتقای دانش و مهارت جامعه است.
  • هدف اک واحد نظامی مثل ارتش و سپاه دفاع از تمامیت ارضی کشور و ایجاد نظم و آرامش در نقاط مرزی و داخل کشور است.
  • هدف یک بنگاه اقتصادی نیز کسب سود و افزایش ارزش حقوق صاحبان سهام آن بنگاه اقتصادی است .

حال این سؤال مطرح می‌شود که بانک‌ها در کدام گروه از فعالیت‌های اشاره شده قرار می‌گیرند. بانک‌ها طبق قوانین و مقررات حاکم بر آنها در گروه بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند. پس با توجه به بنگاه اقتصادی بودن بانک‌ها طبق تعریف می‌توان کفت که هدف از تشکیل بانک‌ها کسب سود است. تلاش در رسیدن به سودآوری یکی از اهداف هر مؤسسه مالی از جمله بانک‌ها است. و اینکه دستیابی به سود برای بانکها چه اهمیتی می‌تواند در بر داشته باشد موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم.

سود چیست ؟

سود در فرهنگ لغات فارسی به معنی منفعت و فایده آمده است. در مباحث مالی، سود یک نوع فایده مالی است و وقتی اتفاق می‌افتد که مجموع درآمدهای حاصل از یک فعالیت از مجموع هزینه‌هایی که برای کسب آن درآمدها متحمل شده، بیشتر شود. این مازاد حاصل شده از درآمدها و هزینه‌ها سود است. در شرکت‌ها سود متعلق به مالکان شرکت است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند آیا سـود به دست آمده را مجدداً در کسب و کار شرکت بکار بگیرند یانه. سود بانکی برای سپرده گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت به روش‌های متفاوتی محاسبه می‌شود.

در مورد سپرده بلند مدت محاسبه این سود بسیار ساده است بدین صورت که باید مبلغ سپرده خود را در نرخ سود ضرب کنید. مثلاً اگر شما 10 میلیون سپرده‌گذاری نموده‌اید و نرخ سود بانک مربوطه 15 درصد است، شما به صورت سالانه 1.5 میلیون تومان سود دریافت می‌کنید که این مبلغ به صورت ماهانه و به میزان تقسیم این عدد بر 12 (تعداد ماه‌های سال) به شما پرداخت خواهد شد، یعنی ماهانه 125 هزار تومان سود دریافت می‌کنید. در مورد سپرده‌های کوتاه مدت نحوه محاسبه متفاوت است. با در نظر گرفتن قانون جدید ماه شمار کمترین مانده حساب ماهانه، مبنای محاسبه سود در نظر گرفته می‌شود و در این نوع سپرده حداکثر سود پرداختی 10 درصد است.

ابزار آنلاین محاسبه سود بانکی

ابزار آنلاین بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سود بانکی مورد نظر شما را محاسبه می‌کند. فرمول محاسبه سود برای سپرده‌های کوتاه مدت به شرح زیر است :
سود کوتاه‌ مدت = { (حداقل مانده‌حساب) * (نرخ سود) * ۳۰ } / ۳۶۵

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *