1 : لطفا زبان رایانه خود را روی انگلیسی قرار دهید.

2 : ابزار زیر برای تبدیل واحدهای مختلف نور به یکدیگر می‌باشد.

تبدیل ابزار


تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

تبدیل واحد نور آنلاین

مفاهیم پایه

تبدیل واحد نور آنلاین

 

می دانیم که برای اندازه‌گیری مقداری از هر چیز، نیاز به واحد داریم. برای مثال برای اندازه‌گیری قد یک انسان از واحد متر یا سانتی‌متر و برای اندازه‌گیری سنگینی یک جسم، از واحد گرم یا کیلوگرم استفاده می‌کنیم.

کمیت (Quantity)

آن دسته از ویژگی‌های هر پدیده فیزیکی که قابل اندازه‌گیری بوده و مقدار آن با عدد بیان می‌شود. مثال: طول، زمان، وزن، مساحت، حجم و … . کمیت‌هایی که در رشته ساختمان بیشتر با آن سر و کار داریم عبارتند از: طول – سطح – حجم – زاویه – زمان – جرم و وزن.

یکا یا واحد اندازه‌گیری

برای اندازه‌‎گیری یک کمیت بایستی آن را با مقدار ثابتی از آن کمیت مقایسه کرد، که به آن مقدار ثابت از کمیت، یکا یا واحد آن می‌گویند. مثال : یکا یا واحد کمیت زمان، «ثانیه» است.«60 ثانیه» زمانی معادل 60 برابر یک ثانیه است.

اندازه‌گیری یک کمیت

اندازه‌گیری یک کمیت، مقایسه مقدار آن با یکای آن کمیت است. اندازه یک کمیت شامل دو قسمت است. قسمت اول عددی است که نشان دهنده بزرگی کمیت است و قسمت دوم نشان دهنده یکای کمیت می‌باشد.

سامانه بین المللی یکاها (International System of Units)

از معروفترین سامانه‌های واحدهای اندازه‌گیری در دنیا می‌توان از سامانه (SI) نام برد. در این کتاب سامانه SI در کاربرد انواع کمیت‌ها، حاکم خواهد بود.

نور و روشنایی

نور و روشنایی یکی از عوامل فیزیکی محیط کار است که برای رؤیت اجسام و انجام کارها به‌کـار می‌رود و وجـود آن الزامی است و در ضمن به عنوان عاملی برای ایجاد یک محیط کار مطبوع و دلپذیر استفاده می‌گردد، به نحوی که کارکنان را تشویق و ترغیب به کار می‌کند و در بازدهی کار افراد بسیار مؤثر است. انجمن مهندسان روشنایی، واژه نور را به عنوان انرژی تشعشعی ارزیابی شده به وسیله چشم تعریف کرده‌اند. از نقطه‌نظر فیزیکی، نور به عنوان قسمتی از طیف الکترومغناطیسی گفته می‌شود که بین طول موج‌هـای 380 تـا 780 نانومتر قرار دارد.

طول موج نور

فاصله‌ای که طی آن موج در حال انتشار، یک سیکل کامل تغییرات را طی می‌کند، طول موج (λ ) نامیده می‌شود. طـول موج نور تابع ضرایب محیط است که موجب تغییر سرعت انتشار در محیط‌های مختلف می‌شود.

فرکانس نور

تعداد سیکلهای کامل در ثانیه، فرکانس ( ν ) نامیده می‌شود. فرکانس موج توسط منبع نور معین می‌شود و در محیط‌های مختلف تغییر نمیکند.

سرعت نور

حاصلضرب طول موج و فرکانس را گویند.

\(\Large V =ν.λ\)

کنتراست یا تباین (Contrast)

اختلاف روشنی بین جسم و اطراف آن است و هرچه اختلاف کمتر شود، رؤیت مشکل‌تر می‌شود. کنتراست بستگی بـه درخشندگی خود جسم و زمینه اطراف آن دارد و زمینه نیز بستگی به نورهای پراکنده، مـنعکس شـده، نـوع روشـنایی و شدت روشنایی جسم مورد بحث دارد. کنتراست اشیاء نسبت به زمینه‌های مختلف باید مشخص گردد.

میزان نور یا شار نوری (Luminous flux)

میزان نور یا شار نوری را که از هر استرادیان زاویه فضایی خارج می‌شود، واحد شار نوری یا یک لومن می‌نامند. تـوان نوری را که منبع نور تشعشع می‌کند شار نوری آن منبع می‌گویند، یا عبارت از آن قسمت از توانی است که جسم نورانی تشعشع می‌کند و به وسیله چشم به صورت نور احساس می‌شود. آن را با Φ نشان می‌دهند.

واحد شار نوری

واحد شار نوری لومن است و با lm نشان می‌دهند و عبارت است از شاری که از جسم کـاملاً سـیاه بـه سـطح 0.5305 میلی‌مترمربع در درجه حرارت انجماد پلاتین (2042 درجه کلوین) ساطع می‌گردد.

ابزار تبدیل واحد نور آنلاین

ابزار آنلاین بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقدار نور مورد نظر شما به واحدهای مختلف تبدیل می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل و مغایرت با استانداردهای علمی لطفا در همین صفحه نظر خود را بیان کنید تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

5/5 - (2 امتیاز)
One thought on “تبدیل واحد نور آنلاین”
  1. سلام خسته نباشید نحوه محاسبه لوس به لومن بر سانتی متر مربع میخواستم بدونم و چجوری محاسبه میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *