محاسبه حجم استوانه شش ضلعی

تمام حقوق مادی و معنوی این ابزار متعلق به فرازگر است.

محاسبه حجم استوانه شش ضلعی

حجم

حجم استوانه شش ضلعی

 

حجم یک جسم مقدار فضایی است که آن جسم اشغال می کند. تمام اشیایی که در اطراف ما وجود دارند دارای حجم می‌باشند، ولی همه‌ آنها شکل هندسی ندارند. حجم‌ها را می‌توان به دو دسته هندسی و غیر هندسی تقسیم کرد. حجم‌های هندسی  شکل‌های مشخص و تعریف شده‌ای دارند ولی حجم‌های غیر هندسی دارای شکل هندسی و تعریف شده‌ای نیستند مانند کوله پشتی، مقداری هیزم، کاغذ مچاله شده و …

حجم‌های هندسی را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد : 1) حجم‌های منشوری 2) حجم‌های هرمی 3) حجم‌های کروی

حجم‌های هرمی

هرم در لغت به معنی سخت پیر گردیدن و کلان سال شدن است. فقط از یک قاعده تشکیل شده‌اند که به شکل یک چند ضلعی است. راس‌های قاعده به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به راس هرم وصل ‌می‌شوند. وجه‌های حجم‌های هرمی به شکل مثلث هستند.

حجم‌های منشوری

دو قاعده‌ی موازی دارند که از دو چند ضلعی مساوی تشکیل شده‌اند و به وسیله‌ی پاره‌خط‌هایی به هم متصل شده‌اند. تمام وجه های جانبی آن مستطیل است و همیشه دو قاعده موازی دارد. به محل عبور برخورد هردو سطح از یک حجم منشوری (یال) گفته می‌شود.

حجم‌های کروی

بر اثر دوران (چرخش) یک دایره یا یک نیم‌دایره حول قطر، حجم‌های کروی پدید می‌آیند.

استوانه

اگر یک سطح استوانه ای را با دو صفحهٔ موازی برش دهیم، بخش محدودی از آن به دست می‌آید که استوانه نام دارد. بنابراین، استوانه حجمی است با سطح جانبی دارای خمیدگی یا انحنا و دو قاعدهٔ موازی. استوانه چه در تولید به صورت توپُر و چه در سازه‌های حاصل از ورق، مهم‌ترین حجم صنعتی شناخته می‌شوند و می‌توان آن را به شکل‌های گوناگون دسته‌بندی کرد :

  • استوانۀ دوّار : اگر یک مستطیل به دور یکی از اضلاع خود بچرخد، یک استوانهٔ دوّار به وجود می‌آید.
  • استوانه قائم : ممکن است کف استوانه شکلی غیر از دایره، مثلاً بیضی یا هر منحنی دیگر باشد، اما مولدها بر آن عمود باشند، در این صورت آن را استوانهٔ قائم گویند.
  • استوانۀ مایل : گونهٔ دیگری از استوانه است. در این حالت مولّد‌ها بر قاعده عمود نیستند. شکل قاعده هر چه می‌تواند باشد.
  • استوانۀ بریده شده : اگر استوانه را به صورتی دلخواه برش دهیم ، آن را استوانهٔ برش خورده گویند.

ابزار آنلاین محاسبه حجم استوانه شش ضلع

ابزار آنلاین محاسبه حجم استوانه شش ضلعی بالا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حجم استوانه شش ضلعی را با توجه به داده‌های شما محاسبه می‌کند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل و مغایرت با استانداردهای علمی لطفا در همین صفحه نظر خود را بیان کنید تا اصلاحات لازم انجام شود.

 

4.2/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *